Onboarding

Medewerkers werven en aannemen is één ding, ervoor zorgen dat ze een goede start maken in hun nieuwe baan is twee. Door een goede onboarding staan nieuwkomers sneller in hun kracht, weten ze beter wat er van hen wordt verwacht en bij wie ze terecht kunnen met vragen.
 
Uit onderzoek blijkt dat de eerste negentig dagen vaak bepalen of iemand slaagt in een nieuwe baan.
 
Onboarding is de combinatie van een introductie en het leerproces dat een nieuwe medewerker doormaakt om zijn werk succesvol te kunnen invullen.
 
Het gaat om betrokkenheid door verduidelijking van de missie, visie, kernwaarden en doelstellingen van de organisatie.
 
Laat de nieuwkomer werken op verschillende afdelingen, zodat hij/zij het hele bedrijfsproces ziet. Daarnaast voelt de nieuwe medewerker dat hij/zij lid is van een team. Evalueer onboarding. Je hebt een doel voor ogen: mensen sneller zelfstandig laten werken en een efficiëntere organisatie. De nieuwkomers hebben ervaren wat er wel en niet goed is geregeld om dat doel te bereiken. Maak hier gebruik van door te evalueren na 3 maanden.
 
Tips voor een complete onboarding  
  • Centraal onboardingsplan (pas deze aan waar nodig).
  • Zorg dat de verwachtingen duidelijk zijn (wie maakt de afspraken en wanneer).
  • Profiteer van de verbazing van nieuwkomers.
  • Regel een buddy of een peer-coach.
  • Evalueer de onboarding en pas deze aan wat nieuwkomers verwachten. 

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over dit onderwerp neem dan gerust contact met ons op.
Share our website